Hippo's en Croc's - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu Hippo's en Croc's - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu

Hippo's en Croc's

Door: Marieken

Blijf op de hoogte en volg Marieken

04 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Als ik 's morgens wakker word maak ik Mick en Liz wakker. Zoals gebruikelijk staat Mick in 1 minuut naast zijn bed en is het nodig dat ik Liz nog een paar keer aanspoor om uit bed te komen.
Het iSimangaliso Wetland Park is om 7 uur open en we willen er vroeg bij zijn. Broodjes en drinken mee, alle verrekijkers in de tas en gaan. Al na 5 minuten zijn we er en het park blijkt al om 6 uur open te zijn gegaan. Maar goed, het is vroeg genoeg. We kunnen alle dieren zien behalve leeuwen en luipaarden. We doen een “klein” rondje van zo'n 40 km. Dit soort game drives worden ook in het dorpje verkocht voor een hoop geld. Je betaalt dan 70 euro per persoon. Voor de entree zijn we nu 14 euro kwijt en met ranger Mick spotten we vast heel veel dieren.

Natuurlijk is het eerste dier dat we spotten een impala. Maar we zien meer. Dankzij de goede ogen van Mick en Liz zien we Impala's, Waterbokken, Neushoorns, Giraffen, Zebra's, Buffels, Gnoe's, Gazelle's, een Krokodil, diverse vogels en heel in de verte een groep Olifanten.
De neushoorns trouwens zonder hoorn, die halen ze uit voorzorg er al af. De giraffen maken de meeste indruk, zo groot en mooi. We kunnen heel dicht bij komen en zien ook baby-girafjes, prachtig! Na ruim 2,5 uur rijden we de poort weer uit. Jeetjes, wat was dat een indrukwekkend begin.

We lunchen thuis en gaan nog even naar het strand. Zwemmen in de hoge golven is hier onmogelijk dus laten we ons meevoeren in de branding. Het levert wat hilarische filmpjes met de gopro op. Op het strand laten we ons verleiden door de koop van een Afrikaanse tas en een kettinkje voor Liz die ze bij de andere kettinkjes om haar enkel laat binden.

Om 15 uur zijn we op het verzamelpunt voor onze Hippo and Croc tour over het water. Als we zien dat ruim 50 mensen op een grote boot stappen zijn we blij dat wij een veel kleinere boot hebben met max 15 mensen aan boord. Kleinere boten kunnen namelijk dichter bij de kant en bij de dieren komen. Omdat de zon nu ook begint te zakken beginnen de hippos iets actiever te worden. Overdag rusten ze, met een groot deel van hun lichaam onder water en zie je eigenlijk alleen hun kop erboven uitsteken. De groep die bij de brug ligt komt dan uit het water en loopt naar het dorp om daar te grazen, vandaar hun naam “townies”.

Nijlpaarden zijn gevaarlijke dieren. Er is geen één dier in Zuid-Afrika dat zoveel menselijke slachtoffers maakt als de nijlpaard. Ondanks dat ze in het dorp niet meer opschrikken van auto's en mensen kun je deze dieren niet benaderen. Ze zijn agressief en onberekenbaar en recentelijk is er een incident geweest met een toerist. Gelukkig is dat goed afgelopen.

Ruim 2 uur varen we over de wetlands die helemaal tot Mozambique reiken. We zien verschillende hippo groepen en een aantal krokodillen. Er schijnen ruim 800 Afrikaanse nijlpaarden en 1.000 nijlkrokodillen in het gebied te leven. Ook zien we prachtige vogels waarvan ik de naam verschuldigd moet blijven. Het begint om 17.15 al een beetje te schemeren. De hippo's zijn wakker en maken brulgeluiden. De toeristen staan nog steeds op de brug de hippo's te fotograferen als we terug zijn. 's-avonds maken we nog een rondje met de auto door het dorp om te kijken of wij ook hippo's tegenkomen. Maar zoals met alles, als je iets zoekt vind je het niet. Helaas, morgenavond maar weer proberen.

• 05 Augustus 2017 - 20:22

Robert Zuijdwegt :

Wat een avonturen, ben nieuwsgierig naar alle goeroe-beelden!
    Zitten daar geen leeuwen of luipaarden?
    Is er al contact met andere Nederlanders in het kader van delen van ervaringen en geven van tips?

Hoest Zuid-Afrikaanse eten, al aan de braai geweest?
    Hoe gaat het met communiceren, Engels of Zuid-Afrikaans?
    Vriendelijke lui?

Hier alles oké, niets te melden!
    Schoolboeken Mick zijn afgeleverd