Longnecks, olifanten en parasollenfabriek - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu Longnecks, olifanten en parasollenfabriek - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu

Longnecks, olifanten en parasollenfabriek

Door: Marieken

Blijf op de hoogte en volg Marieken

27 Juli 2018 | Thailand, Chiang Mai

Zoals afgesproken zijn we om 09:30 uur in de lobby van het hotel. We rijden met onze chauffeur naar de olifanten. Omdat het vandaag Buddha dag is, is het stil op straat en zijn we eerder dan verwacht op plaats bestemming. De chauffeur stelt voor eerst de longnecks te bezoeken omdat we anders te vroeg zijn. Naast Tiger Kingdom is de ingang van de longnecks. Dit is vast een commerciële bedoeling, de dames staan namelijk in klederdracht al klaar in hun marktkraampjes met vooral kleding en sieraden. Een foto maken mag wel maar als we niets kopen laten ze duidelijk hun teleurstelling blijken. Iets verder zien we de longnecks. Ook kleine meisjes dragen deze ringen om hun nek en zo dichtbij ziet er er heel eng uit. Het geeft ons allemaal een dubbel gevoel. Zonder toerisme geen inkomen dus houden ze zo hun oude tradities in stand. Eén oudere dame heeft echt een hele lange nek en ook dit ziet er zeer vreemd en eng uit. We voelen ons niet prettig en zijn binnen now time weer buiten. Nee, dit is niet voor ons!
Een paar honderd meter verder is de ingang van de olifanten rescue kamp. Wanneer we binnengaan ziet het er een beetje verwarsloods uit. Rob en ik waren eerder in Elegants Hill en ter vergelijking was dat een chique bedoeling. Maar we gaan mee met de flow en laten ons in een klederdracht pakje hijsen. We zien eruit als echte toeristen! Wanneer de andere bezoekers zich hebben aangesloten krijgen we wat informatie en instructies. We gaan de vier olifanten die er zijn zometeen voeren en met een bepaald commando doen de olifanten hun mond open en mag je het eten in de bek leggen. Wij nemen olifant Uthai onder onze hoede en voeren haar netje de mand met suikerriet en bananen leeg.
Daarna wandelen we door de jungle achter de olifanten aan naar de rivier. Het hele loopje duurt zo’n 20 minuten en regelmatige gaan de beesten hun eigen pad om iets lekkers uit de jungle te halen. Aangekomen bij een modderpoel, naast de rivier, liggen alle vier de olifanten en een paar mannen uit onze groep in de modder te rollen. De olifanten worden gewassen en het is hard schrobben. Natuurlijk is de hilariteit groot als de olifanten in de poel poepen en er grote drollen ronddrijven. Van de poel gaan we de rivier in. Het is bibberen en glijden maar uiteindelijk liggen we er allemaal in. De olifanten liggen heerlijk in het water en laten zich graag wassen en afspoelen. Ze genieten zichtbaar! Natuurlijk worden we nog één voor één omhoog getild met de slurf van de grootste olifant. Het staat allemaal op film. En als afsluiter spuit hij ons allemaal nat met zijn slurf. Het is leuk geweest!

Natuurlijk vragen wij ons af of al deze rescue kampen nog wel doen waarvoor ze oorspronkelijk zijn opgericht. Het zijn er ondertussen zo veel dat het wel duidelijk is dat de olifanten gewoon in gevangenschap geboren worden en dan naar trainingskamp gaan om dingen te leren. Ze leven verder in deze zogenaamde rescue camps voor toeristische doeleinden. De olifanten hoeven geen kunstjes te doen maar kunnen wel trucjes zoals mensen optillen en water spuiten. Het blijft twijfelachtig…..Wij hebben in ieder geval een hele leuke ochtend gehad en na de lunch vetrekken we weer met onze chauffeur richting Bo Sang.
Bo Sang is het centrum van de handnijverheid met de daarbij behorende handel. Voordat we op plaats bestemming aankomen stopt de chauffeur nog bij een winkel met zijde, zilver en tapijten en via een andere door, waar we doorheen geloodst worden staan we in een zilverfabriek. Gelukkig trappen we er niet in en maken we de chauffeur duidelijk dat we echt naar de parasollen fabriek willen. De werkplaats achter de showroom is klein en je loopt er zo doorheen. Alles wordt hier met de hand gemaakt en een aantal handige kunstenaars beschilderen de parasols. Je kunt er ook je telefoonhoesje laten beschilderen.
Ondertussen voelt Rob zich niet zo lekker dus houden we het voor gezien. Om drie uur zijn we terug bij het hotel waar Rob zijn bed in kruipt. Zonder hem gaan we op pad voor het avondeten en rijden we naar tripadvisor’s nummer één van restaurants. Als het veel te dure restaurant vol is zijn we opgelucht. We kunnen terug naar de stad en eten een keer Italiaans dat ook opvallend Europees duur is. Voor Thaise begrippen dan.
Nog net voordat we gaan slapen bespreken weer naast het hotel het dagprogramma voor de volgende dag. We gaan een uurtje ratten en een uurtje buggy rijden. Morgen worden we weer om 09:30 opgehaald