Navajo en Monument Valley - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu Navajo en Monument Valley - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu

Navajo en Monument Valley

Door: Marieken

Blijf op de hoogte en volg Marieken

19 Maart 2019 | Verenigde Staten, Kayenta

Door de buren ben ik al vroeg wakker. Zij vertrekken al om 07:00 uur en het maakt mij ook wakker. Hé, het sneeuwt! Het is maar een dun laagje maar toch. Vreemd, want overdag is het zo lekker warm.
Zo waar om 08:15 uur zitten we in de auto. Ik heb besloten om Mesa Verde over te slaan en direct naar Monument Valley te rijden. Het is te veel om en er zijn maar weinig campgrounds open. Naar Monument Valley is het 6 uur rijden dus is het maar goed dat we zo vroeg vertrokken zijn. Gelukkig is het een prachtige route dwars door het land. We beginnen het rijden namelijk al een beetje zat te worden. Wij rijden voor Navajo grondgebied, Indianen gebied dus. Het lijkt wel alsnog de Indianen goed onderhandeld hebben. Voor mij is dit het mooiste stukje land dat ik ooit gezien heb! Zo enorm wijds en zo afwisselend. Je ziet hier zo duidelijk wat de aarde vele miljoenen jaren heeft doorstaan. De ene berg steekt nog hoger of vreemder boven de horizon uit dan de ander. De aarde kleurt na iedere bocht anders. Geel, zwart, rood. Vanavond zullen we van onze gids horen dat we over he Colorado Plateau rijden en dat dit plateau constant in beweging is. Het draait tegen de klok en verschuift iets naar het noorden. Bizar hè!
Ondanks de lange rit genieten we beiden van de mooie vergezichten. Bij het plaatsje Kayenta slaan we rechtsaf, nog 22 mijlen te gaan en dan zijn in Monument Valley. Een heuvel op een daar ligt het….. de prachtige vallei met deze bijzondere rotsen die zo uit de aarde lijken te zijn geschoven. Ik krijg er letterlijk tranen van in mijn ogen. Ontroert door de pracht en de mysterie die deze plek uitstraalt. En wat voel ik me hier klein….
De KOA campground ligt langs de weg, niks mis mee. Voor een uurtje later boeken we een tour met een gids, een local natuurlijk. Met zijn jeep rijden we langs deze monster van rotspartijen en komen we op plekken waar je alleen met een gids kan komen. Hij weet enorm veel en verteld ons over het ontstaan van deze landschappen, de rotstekeningen en de Navajo cultuur. Ik onthoud niet alles maar het is heel leerzaam.
Bij de lokale supermarkt halen we een pizza en liggen er weer op tijd in. De sterrenhemel is trouwens prachtig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieken

Reisadviseur, reisagent, reisbureau en eigenaar van ikwilreisadvies.nl

Actief sinds 25 Juli 2017
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 12287

Voorgaande reizen:

26 Februari 2023 - 05 Maart 2023

Rondreis Jordanie

12 Maart 2019 - 31 Maart 2019

Relocation Camper Chicago to Las Vegas

18 Juli 2018 - 10 Augustus 2018

Thailand 2018

27 April 2018 - 13 Mei 2018

Sri Lanka, de parel van de Indische Oceaan

07 Oktober 2017 - 17 Oktober 2017

Phuket en Bangkok

27 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Rondreis oost Zuid-Afrika

Landen bezocht: