2e dag en nu echt op pad - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu 2e dag en nu echt op pad - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu

2e dag en nu echt op pad

Door: Marieken

Blijf op de hoogte en volg Marieken

29 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Na ons bijkomen van gisterenmiddag zijn we in de avond op zoek gegaan naar een lekker restaurantje. Richting Johannesburg leek ons wel leuk, immers, op Tripadvisor genoeg goede recensies in de buurt. Hoe dichter bij het Johannesburg, hoe enger het eigenlijk werd en omdat het al donker was, deuren op slot en omkeren. Mick had iets gezien dicht in de buurt van ons appartement. Het was een leuk restaurant met alleen maar witte mensen, alle zwarte mensen waren mannen in de bediening die heel hard heen en weer liepen. Ook weer vreemd om te zien. Lekker gegeten met voor- en hoofdgerecht voor nog geen 42 eurootjes.

De nacht was koud, heel koud! Vanmorgen rond 8 uur wakker, broodjes in de over en de auto ruilen voor onze grotere auto. Lizzy en ik hadden eigenlijk geen zin meer om de fietstour te doen dus hebben we kaartjes voor de hop-on-hop-of bus gekocht. Maar eerst naar het apartheidsmuseum. Wat een geschiedenis! Veel over Zuid-afrika maar ook heel veel over Johannesburg en over de goudwinning. Over de opstand, de apartheid, de democratie, over Tutu en Mandela, de Hollanders en Engelsen, het was een wijze les!

De bus door Johannesburg gaf ons een kijkje in verdeelde stad. Zo zijn er achterstandswijken maar ook een zakelijk district, heel veel studenten en hippe opkomende wijken. Lekker in het zonnetje op het bovendek was het prima vertoeven. Een kleinere bus bracht ons nar de buitenwijken van Johannesburg. Niet alleen sloppenwijken maar ook de zwarte bevolking heeft zo z'n eigen rijkere wijken in Soweto. Ze willen niet meer terug naar de stad waar zo ooit uit zijn gezet. Soweto is nu hun thuis. Natuurlijk het huis van Mandela en Tutu gezien, het is wel een toeristisch gebeuren.
Het is alweer het einde van de dag. Morgen vertrekken we richting Drakensberg (Winterton), een rit van zo'n 5 uur. Vanavond nog maar een hapje eten in ons restaurantje.

Ook zin in zo'n avontuur door Johannesburg? Kijk voor meer info op www.ikwilreisadvies.nl

• 31 Juli 2017 - 17:20

Robert Zuijdwegt:

Hello darlings,

Het lijkt of de tijd heeft stilgestaan met witte eters en zwarte bediening........
    Jullie komen wel terug met héél veel historisch besef maar dat is alleen maar goed.

Ben benieuwd naar de trip naar Drakensberg en de indruk die de rit gegeven heeft van het land (wegen, natuur etc.), dus schrijf maar gauw dat verslag van de 3e dag!

Dikke kuzzz